Prezentujemy Państwu trzecią publikację serii „Musica Revelata” – edycję źródłowo-krytyczną pt. „Arie Carla Dittersa von Dittersdorfa ze zbiorów wrocławskiego klasztoru norbertanów”, opracowaną i ze wstępem Tomasza Fatalskiego.
Podstawą edycji jest pięć arii Carla Dittersa von Dittersdorfa należących obecnie do kolekcji Gabinetu Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie o sygnaturach RM 7866–7868 i RM 4300 / 2. Kompozycje powstały w latach sześćdziesiątych–dziewięćdziesiątych XVIII wieku i były częścią zbiorów opactwa norbertanów we Wrocławiu.
Arie zostały utrzymane w typowej dla epoki fakturze homofonicznej, przeważnie w formie da capo. Podstawowa obsada instrumentalna kompozycji – dwoje skrzypiec, altówka i sekcja basowa – w ariach Ascendit Deus in iubilatione i Surrexit Christus de sepulchro została rozszerzona o partie fletów i rogów, natomiast w Lauda Sion Salvatorem dodano partię fagotu, w niewielkim stopniu samodzielną. Teksty świeckie włoskich arii operowych zastąpiono tu łacińskimi kompilacjami tekstów psalmowo-liturgicznych, fragmentów hymnów i sekwencji z marginalnymi ingerencjami w strukturę muzyczną.
Prezentowane arie wymagały od śpiewaków znacznych umiejętności technicznych, na co wskazuje szerokie ambitus partii wokalnych, koloraturowe pasaże, dość liczne ozdobniki, tryle czy duże skoki interwałowe. Repertuar ten najpewniej był wykonywany przez świeckich muzyków działających w opactwie.
Utwory opracował i opatrzył komentarzem Tomasz Fatalski, doktorant Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Zeszyt w formie PDF można pobrać bezpłatnie w zakładce Publikacje, wersję papierową opracowania będzie można nabyć już wkrótce w wydawnictwie Sub Lupa.